Test Taktyk Wpływu (TTW)
Test Taktyk Wpływu (TTW)
Test Taktyk Wpływu (TTW) (autorzy: G. Yukl & C.M. Falbe) mierzy dziewięć taktyk wpływu czy różnych sposobów wpływania na innych ludzi. Test składa się z 66 pozycji typu zachowaniowego, które oceniane są na 5-stopniowej skali częstotliwości. Może być stosowany do różnego rodzaju wpływu: na klienta, na podwładnego, na współpracownika, etc.
Raport Assessment Centre i Development Centre – wnioski
Respondenci w większości zarówno brali udział w budowaniu sesji Assessment Centre i Development Centre, jak i byli asesorami. 44% respondentów to zleceniodawcy.
| Taktyka | Osoba wpływająca… |
| Apel osobisty | odwołuje się do przyjaźni lub osobistej potrzeby. |
| Ingracjacja | stara się wprowadzić w dobry nastrój, na przykład poprzez komplementy lub pochwały. |
| Inspiracja | używa emocjonalnej prośby lub propozycji, która wywołuje entuzjazm poprzez odwołanie się do wartości lub ideałów. |
| Koalicja | odwołuje się do innych ludzi. |
| Konsultacja | szuka udziału w decyzjach lub planowaniu. |
| Legitymizacja | odwołuje się do przepisów i regulaminów. |
| Presja | posługuje się naciskiem i żądaniami. |
Racjonalna |
używa logicznych argumentów lub danych faktycznych. |
| Wymiana | odwołuje się wprost lub pośrednio do nagród lub innych korzyści. |
Test Taktyk Wpływu – metodologia
Test Taktyk Wpływu jest zaadoptowanym przez IBD Business School narzędziem zbudowanym przez psychologów amerykańskich Yukla i Falbego (Influence Behavior Questionnaire) i oparty na solidnych podstawach naukowych. IBD przygotował polską adaptację tego testu. Test bada dziewięć taktyk wpływu, czyli dziewięć różnych sposobów, w jaki ludzie na siebie wzajemnie wpływają.
Dwie taktyki wpływu
Dwie taktyki wpływu „racjonalna perswazja” i „konsultacja” są w pełni zgodne ze strategią firmy, gdy jest ona ukierunkowana na budowanie relacji wewnątrz i na zewnątrz organizacji. Wspomagają one współpracę i realizację celów organizacyjnych.
Rola taktyki „inspiracja” zależy od kontekstu sytuacyjnego oraz częstotliwości jej używania w stosunku do takty wpływu „racjonalna perswazja” i „konsultacja”.
Pozostałe sześć taktyk wpływu są traktowane jako manipulacyjne. Używanie ich w organizacji nie buduje dobrych relacji pomiędzy ludźmi i negatywnie wpływa na poziom współpracy.
Zalety testu TKW
- Potwierdzona użyteczność testu selekcji na stanowiska sprzedażowe, menedżerskie, trenerskie
- Automatyczny raport zawierający opis wyników testowych i wskazówki interpretacyjne dla psychologa
- Platforma elektroniczna ułatwiająca prowadzenie dużych procesów selekcyjnych
Zastosowania
- Selekcja na stanowiska menedżerskie, specjalistyczne, trenerskie, sprzedażowe
- Pomiar efektywności szkoleń
- Badanie potrzeb szkoleniowych
- Programy talentów
- Diagnostyka w ramach coachingu
- Budowaniu skutecznych zespołów
Zobacz także: Testy wykorzystywane przez IBD
PRZYKŁADOWE REFERENCJE
Kontakt
Serdecznie zapraszamy do kontaktu w celu określenia Państwa oczekiwań oraz przygotowania harmonogramu współpracy, w tym – w razie potrzeby – zorganizowania bezpośredniego spotkania przedstawicieli obu stron.