Modele kompetencyjne
Modele kompetencyjne – nasze rozumienie
Modele kompetencyjne to zestawy kompetencji, wynikające z misji i strategii firmy, pozwalające na realizację jej celów w sposób zgodny z wartościami i oczekiwanym stylem pracy. Jest jednym z podstawowych instrumentów zarządzania procesami HR, począwszy od rekrutacji i selekcji pracowników, po kształtowanie ścieżek kariery, szkolenia i rozwój, oceny okresowe, aż po motywowanie i wynagradzanie.
Rodzaje kompetencji w modelu kompetencyjnym
Modele kompetencyjne. Co wyróżnia IBD Business School w ich konstruowaniu?
Zbudowane modele kompetencyjne są weryfikowane statystycznie pod kątem ich poprawności:
- Czy odpowiednio zostały przyporządkowane zachowania do kompetencji?
- Czy poprawnie zostały przyporządkowane zachowania do poszczególnych poziomów?
Na tej podstawie wybieramy „najlepsze” zachowania, które są w jednakowy sposób dopasowywane do kompetencji i jej poziomów przez pracowników. W ten sposób zapewniamy, że zachowania są dobrze rozumiane przez pracowników i model w tej konkretnej organizacji ma szansę działać.
Modele kompetencyjne – etapy prac doradczych
- Wybór 10-15 kluczowych dla firmy kompetencji na podstawie informacji o jej strategii, stanowiskach pracy oraz z wykorzystaniem literatury naukowej – warsztat z kadrą zarządzającą i HR
- Określenie grup stanowisk występujących w firmie i przyporządkowanie do nich kluczowych kompetencji – warsztat z pracownikami z różnych działów w firmie, w tym HR
- Behawioralny opis poziomów kompetencji – warsztat z pracownikami z różnych działów w firmie
- Ocena przynależności zachowań do kompetencji i ich poziomów z wykorzystaniem analiz statystycznych – badania z udziałem pracowników z różnych działów w firmie
- Wdrożenie modelu w firmie – warsztat z udziałem pracowników działu HR
- Ocena (opcjonalnie po zbudowaniu modelu) związków pomiędzy kompetencjami a:
- innymi kategoriami psychologicznymi (np. osobowość),
- kompetencjami mierzonymi innymi metodami (np. oceny okresowe),
- wynikami pracy,
- wynikami badania z udziałem pracowników i z wykorzystaniem dostępnych danych.
Korzyści
- Uwzględnienie w tworzeniu modelu bieżących i przyszłych wymagań związanych z kierunkami strategicznymi organizacji
- Precyzyjne i dopasowane do specyfiki działania w danej firmie zachowania będące podstawą kompetencji
- Użyteczność opisu kompetencji w postaci poziomów jakościowych – konkretne zachowania
- Wiarygodna ocena jakości zbudowanego modelu na podstawie badań z udziałem pracowników
- Wskazanie na możliwości rozwoju poszczególnych kompetencji dzięki badaniu związków danej kompetencji z jej źródłami (trwałymi charakterystykami psychologicznymi).
Metodologia
- Każdą kompetencję tworzymy z wykorzystaniem koncepcji, wypracowanej na podstawie teorii i dostępnych wyników badań organizacyjnych.
- Empirycznie sprawdzamy jakość modelu w trakcie jego budowy oraz po jego stworzeniu, prowadząc badania z udziałem pracowników firmy.
Zobacz ofertę szkoleń otwartych z zarządzania kapitałem ludzkim
Zobacz również kalendarz szkoleń. Międzynarodowa certyfikacja: IES.
Przykład opisu kompetencji
Kompetencja PREZENTACJA (wersja skrócona)
Skuteczne prezentowanie różnych materiałów, aktywizowanie w tracie prezentacji,
umiejętność dostosowania się do słuchaczy i aktywnego ich angażowania w prezentację.
| 1. | Słabo |
Mówi zbyt cicho i niepewnie. |
| 2. | Prowadzi |
Pomija pytania z sali. |
| 3. | Prowadzi |
Angażuje słuchaczy w temat, zadając im pytania, podając temat do dyskusji. |
| 4. | Na bieżąco |
Stosuje figury retoryczne, takie jak: przykłady, porównania, metafory, ilustracje. |
| 5. | Spontanicznie |
Działa w sytuacjach trudnych technicznie i organizacyjnie, zachowując efektywność działania. |
PRZYKŁADOWE REFERENCJE
Kontakt
Serdecznie zapraszamy do kontaktu w celu określenia Państwa oczekiwań oraz przygotowania harmonogramu współpracy, w tym – w razie potrzeby – zorganizowania bezpośredniego spotkania przedstawicieli obu stron.